Játék mesével

A gyerekek a játék és a mese nyelvét kezelik könnyebben, a felnőttek többsége viszont az oksági, a valóságelvű sávon véli elérhetőnek a nevelési eredményeket. A két jelrendszer nem tud egymásba kapcsolódni. A felnőttek és a gyerekek közötti „nyelvzavar” megronthatja viszonyukat.

A kisgyerek és a felnőttek közötti félreértések sorozatát az csökkentheti a lehető legkisebb mértékűre, ha a testi jó érzés feltételeinek megszervezése mellett a játék és a mese segítségével teremtünk kapcsolatot.

 

Miért a játék?

A játék szabad cselekvések sorozata. Szabad akaratból, azaz külső kényszerítő körülmények nélkül jöhet csak létre. Parancsra, vezényszóra vagy kérésre nem lehet játszani. Nem az eredmény, a teljesítmény, a végtermék fontos, hanem maga a folyamat. A játék valóságszerű, de nem valóságos.

Mit tanul a gyerek játszás közben? Ismerkedik a külvilággal, tárgyi és társas környezetének hatásait, cselekvéssel, azonosulással, ismétlő játékkal bekebelezi. Birtokba veszi környezetét. A külvilágot – amely hozzá viszonyítva aránytalanul és szinte megismerhetetlenül nagyméretű és bonyolult – csak saját méreteihez szabott tárgyakkal és életkorához illő módon képes megismerni miközben önmagát is tanulja. Belső technikákat, lelki működéseket dolgoz ki. Félelmeit, ösztönös és tudatos vágyait a játék folyamatában kivetíti a külvilágba, cselekvően és képzeleti szinten megismétli. Nem a maga teljes valóságában, hanem áttételek segítségével éli át „odakint” a meg nem értett, közvetlenül fel nem fogható, nehezen megnevezhető állapotokat. Minden egészséges gyermekben veleszületett kíváncsiság működik, mely arra ösztönzi a kisgyereket, hogy élénk tájékozódással fürkéssze a környezetét, próbálja ki önmagát és a kezébe kerülő tárgyakat, oldja meg a konfliktusokat. Talányokat, problémákat tisztázzon, járjon mindennek a végére. Ezek belső késztetések, nem a felnőttek ösztönzésére keletkeznek. A játékban lehetőség van az én érvényesítésére. A játszó gyerek önmagával és társaival szemben felelősen viselkedik. Konkrét játékcselekvéseiben az óvodás megtapasztalja a kinti és benti világot. Élményei belső tudássá válnak. A játékot cselekvő fantáziának is nevezhetnénk. Kisgyermekkorban a tanulás és játék nem különíthetők el egymástól. A gyerek úgy tanul, hogy játszik.

játék mesével

 

Miért a mese?

Azért, mert ez az a beszédmód, amire egy hét éven aluli kisgyerek tartósan, kényszerítés nélkül figyelni tud. Ritmusa, képi ereje, folyamatossága, hangulata fogva tartja a képzelőerőt, és minden másnál jobban a mesélő felnőtthöz kapcsolja az óvodás hallgatóságot. Mesehallgatáskor a szó segítségével következik be a valóság és a vágyak áthidalása. A mese, éppúgy mint a játék, örömforrás. Mindkettőből hiányzik a közvetlen oktató szándék. Mindkettő magától értetődő társas élmény.

A mese, éppúgy mint a játék az egyetlen közlésforma, amelynek segítségével a gyerekekkel szót válthatunk arról, ami a kézzelfoghatón túl a legjobban foglalkoztatja őket. A teljes világ kerek tükörképe. A jó mese a szó mélyebb értelmében tanulságos. Egyszerre bensőséges, személyes és kozmikus. A gyerek követi a mese cselekményét, issza a hangulatát, de maradnak borzongásai és kérdései is. A mese az óvodai élet állandóan zajos, nyüzsgő közegében a csend szigete. Szórakozás, mulatság, egymásra hangolódás. A mindennapok során ünnepélyessé kidolgozott hagyomány.

A mese az anyanyelv zenéje és észjárása. Beszédnevelő, énerősítő és a személyiséget összerendező hatása felbecsülhetetlen. A jó mese hatása, hitelessége, igazsága abból adódik, hogy a népköltésben nincs vagy alig van szándékosság. Nevelő hatása mélyen átjárja a gyermek személyiségét. A mesehallgatás egy sor lelki nyereséggel jár: a ráismerés, az „én már ezt is tudom”, az előrelátás, az illúzió feszültsége, a képek áramlásának folyamatossága, idő-és térbeli vagy fontossági sorrend szerinti elrendeződése mind kellemes élmény.

De tanít a mese az emberi együttélés törvényeire is. Magyar népünk szép erkölcsi szokásaira. Minden mesénk arról szól, hogy a vándorlót be kell fogadni, az éhezőt meg kell vendégelni, az adott szót meg kell tartani, jó tettért jót tenni, a küzdelmet szemtől szemben és nem alattomos eszközökkel megvívni, a végakaratot minden körülmények között teljesíteni kell. A gyengét, a kicsit meg kell védeni, de a hamisságnak nincs kegyelem. A mese tehát a gyermekkor valóságos lelki és érzelmi színvonalán épekben, eseményekben jeleníti meg azt, amit mindnyájan elemi igazságként élünk át: hogy az ember szereti az életet és féli a halált, s számára csak a másik emberrel kialakított boldog kapcsolat lehet megoldás.

Bábkészletünk

Bakırköy evden eve nakliyat Bakırköy nakliyat Bakırköy nakliye Tuzla evden eve nakliyat Tuzla nakliyat Pendik evden eve nakliyat Pendik nakliyat Maltepe evden eve nakliyat Ataşehir evden eve nakliyat Beykoz evden eve nakliyat Acıbadem evden eve nakliyat Bahçeşehir evden eve nakliyat Evden eve nakliyat nakliyat İstanbul evden eve nakliyat Şehirler arası nakliyat Eşya Depolama Çekmeköy nakliyat Eşya depolama Bahçeşehir evden eve nakliyat Sancaktepe evden eve nakliyat Esenler evden eve nakliyat Göztepe evden eve nakliyat Bakırköy evden eve nakliyat Bakırköy nakliyat Esenler nakliyat Esenler Evden Eve Nakliyat Şişli evden eve nakliyat Başakşehir evden eve nakliyat Maltepe evden eve nakliyat Maltepe evden eve nakliyat